13.12.2021

CPH TRAFIK: Flot november, men usikkerhed om vinterens rejser

Omikron-mutationen har ført til nye restriktioner både i Danmark og resten af verden. Det skaber tvivl om vinterens aktivitetsniveau. Rejselysten var dog mere end intakt i november måned, hvor 1,3 millioner passagerer var igennem terminalerne. Faktisk er andelen af rejsende siden juli vokset hver eneste måned i forhold til 2019 – fra 40 procent i juli til 61 i november.

November er traditionelt altid lidt mere stille end oktober, hvor efterårsferien skaber ekstra travlhed. Denne november var der 1.318.570 passagerer igennem CPH, hvorfra flyselskaberne tilbød 175 ruter til 107 destinationer – stadigvæk primært i Skandinavien og Europa.

Efter et langt fravær var London i november den næstmest populære destination, kun overgået af Oslo, med Stockholm som nummer tre og Aalborg på fjerdepladsen.

Månedens travleste dag var søndag 14. november, hvor 56.097 passagerer rejste igennem CPH. Før COVID-19 pandemien var der i gennemsnit 83.000 rejsende dagligt:

”Siden juli har vi dagligt kunnet notere voksende aktivitet og masser af liv i terminalerne. Men Omikron varianten af COVID-19 er lige nu dårligt nyt for rejsebranchen, og vi ved reelt ikke, hvilken fremtid vi kigger ind i de kommende vintermåneder”, siger Kommerciel Direktør i Københavns Lufthavn (CPH), Peter Krogsgaard.

”Allerede nu melder flere flyselskaber om en afmatning i efterspørgslen på flybilletter,” siger han,

FORTSAT FOKUS PÅ DEN TRYGGE REJSE

Lufthavnen fastholder fokus på tryghed for de rejsende. Både ansatte og passagerer skal bære enten mundbind eller visir ligesom der fortsat er ekstra rengøring. CPH har opsat 500 dispensere med håndsprit i terminalerne og passagererne kan orientere sig i de konstant opdaterede, særlige rejseguides på cph.dk.

”Vi ser, at en lang række lande i disse dage genindfører rejserestriktioner. Men før det startede, er det værd at bemærke, at London, hvor rejserestriktionerne ellers blev fjernet i november - igen er at finde i top tre på listen over de største destinationer fra CPH. Det tyder på, at rejselysten har været opsparet hos danskerne i mange måneder, men vi må også konstatere, at vi – igen – går ind i en periode med stor usikkerhed om, hvad fremtiden bringer”, siger Peter Krogsgaard, og peger på, at man må forvente stor omskiftelighed i branchen:

”Vi så, hvordan USA åbnede i sidste måned for så tidligere på ugen at stramme testkravet igen. Så det er nødvendigt at anerkende, at vi lever i en omskiftelig tid, hvor man aldrig helt kan være sikker på noget som helst”, pointerer Peter Krogsgaard.

Han peger også på, at antallet af oversøiske rejsende er faldet med 63,9 pct, i forhold til november 2019. Det samme gælder antallet af transfer-passager, der er faldet med 59,8 pct:

”Det er afgørende for Danmark, at vi opretholder tilgængeligheden til verden og styrker den mobilitet, luftfarten driver. Når man eksempelvis sidder på en sushi-restaurant i Tokyo og nyder en maki-rulle, så er der altså færøsk laks i, som er kommet til Solens Rige fra Thorshavn via CPH”, konstaterer Peter Krogsgaard.

Download Excel